Az utóbbi hetekben-hónapokban erősen rákattantam a bringázásra. Ebben nagy szerepe van annak, hogy teljesen mást jelent a kerekezés Malmöben, mint Budapesten (ahol - bevallom - nem is mernék biciklivel közlekedni).
Malmöben 410 kilométer bicikliút van kiépítve és 2006-tól kezdve Malmö város önkormányzata is aktívan propagálja a biciklis közlekedés előnyeit. Jelszavuk: "I Malmö är det löjligt nära till det mesta", azaz "Malmöben a legtöbb dolog nevetségesen közel van". A helyi biciklistérképen (amit ingyen lehet kapni) karikával jelölik, hogy a belvároshoz képest mi van 5, 10, 15, ill. 20 perces bicikliútra. Sokan egész évben biciklivel járnak (igen, a hóban is - különben is, van téli gumi is) és nem szokatlan az öltönyös bringások látványa a városban. Egy statisztika szerint Malmöben (de pl. Linköpingben is) az utazások 30%-a biciklivel történik. Ez nem kevés és egyben örvendetes dolog.
A biciklizést Malmöben úgy kell elképzelni, hogy korrekten ki van építve az infrastruktúra: sok, az autóktól teljesen különálló bicikliút, külön kerékpáros rész (és -sáv) a jelzőlámpáknál, bicikliparkolók (nagyon sok! és újabbak építése is folyamatban pl. jelenleg a pályaudvar közelében van egy nagy építkezés). Plusz helyenként biciklipumpa, amit a babakocsisok is szívesen használnak. Sőt, van számláló is a forgalmasabb helyeken, pl. Södervärn-nél, kék színű digitális kijelzővel. Pár napja, egy napos délutánon a a 6023-as számú biciklis voltam :-)
És nemcsak a biciklizés közkedvelt, a biciklik is. Hát igen, ismerjük be, hogy lopják a bicikliket. Aki biztosra akar menni, az beszerez két U-alakú lakatot (a vékonyabb típusúakat könnyedén elvágják) és használja is őket. Különben olyan kellemetlen meglepetésben lehet része, mint 2 éve E.-nek, aki csak a hűlt helyét találta a bringájának. Ez annyira letörte, hogy utána még hosszú hetekig mindenütt kereste a szemével - és nem is hiába, az egyik nap kiszúrta a buszról. Leszállt és beazonosította a járművet. Természetesen már valaki másnak a lakatja volt rajta.
Kihívta a rendőrséget (két hosszú órát várt rájuk a zuhogó esőben), akik a vásárlást bizonyító sms megtekintése után egy hatalmas vágóeszközzel lakattalanították a bicajt, majd elvitték a telephelyükre. Ettől kezdve már "csak" másfél hónapnak kellett eltelnie - valószínűleg azért, hogy hátha közben jelentkezik egy újabb tulaj, aki szintén jóhiszeműen vásárolta a biciklit. De ilyesmiről nem volt szó, szóval E. gond nélkül visszakapta a vasparipát. Amióta ebben a lakásban lakunk, az alagsori biciklitárolóban lakik (mint az én biciklim is), a biztonság kedvéért még ott is lelakatolva. Én tulajdonképpen három zárat használok: a hátsó kerék gyári zárját, plusz a két U-alakú lakatot. Biztos ami biztos :-)
(Folyt. köv.)
A nap szava: cykel (ejtsd: szűkel)
1 megjegyzés:
A férjem biciklijét a tárolóból lopták el, ami a házunk (társasház) pincéjében van, tehát két kapun kell bejutni észrevétlenül. Feltörték a tároló ajtaját, levágták biciklijét a bicikliről a biciklizárat és elvitték úgy, hogy senki nem vette észre. 200 ezer ft-os bringa volt. Ugyanakkor egy lakótársunk biciklijét is elvitték, 1 hete kapta a születésnapjára. Azóta a másik tárolónkat is feltörték, onnan is biciklit loptak, s mint kiderült a ház több lépcsőházának tárolójából szintén... Persze ez Budapest.. A mi biciklinknek van alvázszáma, az alapján fogják kőrözni. Hát nem tudom...:-|
Megjegyzés küldése