2009. november 4., szerda

Munka Svédországban (1. rész)

A hozzám érkező e-mailek elérték azt a kritikus tömeget, amikor úgy érzem, hogy erről is írnom kell. Igyekszem hasznos lenni, plusz magamnak is megkönnyíteni a jövőt azzal, hogy újabb kérdések esetén ezekre a bejegyzésekre hivatkozhatok...

Először azt hiszem, idézek néhány levélből és hozzáfűzöm a saját véleményemet, tapasztalataimat. Talán annak is érdekes lehet, akinek esze ágában sincs errefelé költözni ;)

"...mindenhol azt mondták, hogy itt könnyen lehet takarító vagy más egyszerűbb munkát találni. Sajnos nem ezt tapasztalom, főleg mivel csak angolul beszélek."
Pontosan. Mint mindenhol, Svédországban is válság van, nagyon sok ember elveszítette/elveszíti az állását. Természetesen még ilyenkor is vannak lehetőségek, de alapvető a svéd nyelvtudás, még a legegyszerűbb munkáknál is. Sokan - akik kicsit is ismerik a svédeket - kérdezték már tőlem, hogy: "de hiszen itt mindenki tud angolul, nem elég az angol tudás?". IGEN, még az idősebb svédek is remekül tudnak angolul. De NEM, nem elég az angol.

Gondoljunk csak bele: egy magyar cég munkatársat keres (mondjuk takarítót, de lehet akár irodista is). Feladják a magyar(!) nyelvű hirdetést, erre érkezik egy angol nyelvű jelentkezés egy - mondjuk - ukrán jelentkezőtől (aki nem tud magyarul). Vajon mekkora esélye lesz elnyerni az állást?...

Az hogy mi tudunk angolul, az nem sokat jelent itt. Hiszen mindenki tud angolul - PLUSZ svédül is, ráadásul anyanyelvi szinten. Ha - valami csoda folytán - fel is vennének, hamarosan nagy gondot okozna, hogy nem érted a kollégáidat, a hivatalos tájékoztatásokat, a tárgyalásokat...hiszen csak miattad nem fognak angol nyelvre váltani.

Nekem még úgy is gondjaim voltak, hogy a cég hivatalos nyelve - elvileg - az angol. De az én kollégáim mind svédek voltak. Nyilván egy megbeszélést is svédül tartanak, ha 15 svéd mellett én vagyok az egyedüli külföldi. Viszont gyorstalpalónak remek volt, kénytelen voltam hamar megérteni, miről beszélnek!

"...ha mondjuk túl vagyunk a nyelvtanfolyamon (amihez sok kedvem nincs igazándiból, de belátom, hogy szükséges), akkor nekem milyen esélyem lenne bárhol, szellemi munkakörben elhelyezkedni?"
Egy (kezdő) nyelvtanfolyamon túl lehet lenni talán fél-egy év alatt, de ettől még nagyon távol leszünk egy svéd nyelvű interjútól... Szigorúan a kérdésre válaszolva: 0%.

"...ha esetleg tudsz valamilyen lehetőségről, kérlek, értesíts róla!"
Konkrét állásokkal kapcsolatban sajnos nincs módom segíteni. Ha Magyarországon élnék és ott keresne meg egy külföldi ilyen kéréssel, akkor is csak azt tudnám mondani, hogy nem vagyok állásközvetítő, egyébként is mindenkinek magának kell megtalálnia a hozzá illő állást - ez így működik mindenhol. Viszont álláskereső oldalakat tudok majd ajánlani (amikhez szintén nagyon hasznos a svéd nyelv ismerete, hiszen svédül vannak a hirdetések).

"Ha csak annyit megírnál, hogy te hogyan indultál itt el, már az is sokat segíthet."
Erről viszont már elég részletesen írtam itt márciusban. Az én történetem kicsit egyedi, mert a cég, ahol dolgoztam, Magyarországon és Svédországban is jelen volt, azaz gyakorlatilag ott kiléptem, itt beléptem (bár volt olyan ötlet, hogy "kiküldenek", de végül is így volt jobb, tisztább), de ez sem volt evidencia, előtte én is kerestem, de nem találtam állást. Másrészt a párom már remekül tudott svédül mielőtt kijöttünk volna, ez hatalmas pluszt jelentett. Harmadrészt én is intenzív nyelvtanfolyamra jártam még Budapesten, hogy minél több nyelvtudással legyek felfegyverkezve.

"...az időjárásról nem sokat írtál, érthetően, hiszen annyi minden más, sokkal érdekesebb dolog van, de kicsit kifejthetnéd"
Svédország területe Magyarországénak az ötszöröse és észak-dél irányban nagy a kiterjedése (azaz hosszúkás, meg lehet nézni az Európa-térképen). Svédórán tanultuk, hogy az északi és déli pontja között pont akkora a távolság, mint a déli pontja és Róma között. Ebből következik, hogy nincs olyan, hogy AZ időjárás. Északon hideg van, délen amolyan óceáni-kontinentális (pl. a tavalyi tél enyhébb volt Malmöben, mint Pesten), a kettő között meg megint másmilyen. Nem mindegy, hogy valaki Malmöbe, Stockholmba vagy éppen Kirunába készül... Egy kis támpontot adhat itt a blogomban a jobb oldali sávban található három ikon a stockholmi és malmöi (plusz a budapesti) időjárással. De majd ehhez is adok linket, ha valakit egyéb svéd időjárás érdekel.

"A blogod nagyon szép, a történeted mesébe illő."
Hát persze, én meg egy népmesei hős vagyok :-) , de komolyra fordítva a szót: a svéd "kalandunkat" rengeteg előzetes kutatómunka előzte meg (nagyon hasznos dolog az internet! nélküle sokkal nehezebb lett volna), sok-sok tépelődés, néhány nyaralásba oltott út 2006-tól kezdve (főleg hogy felmérjük a terepet)...aztán volt egy csomó kudarc is közben meg jópár saját kárunkon tanulás. És megérkezve sem volt fenékig tejföl, mert nem várt bennünket gazdag nagybácsi, sőt! Senki nem várt itt bennünket, teljesen magunkra voltunk utalva. Mesélhetnék az albérlet- és az álláskeresés "szépségeiről" meg a bürokráciáról (sőt, erről már írtam is itt-ott), de nem teszem. Röviden a kulcsszó: kitartáááás! Persze ha valaki szerencsés alkat, az remek dolog :-)

{ ...hamarosan folyt. köv. }

A nap svéd szava: språkkurs (nyelvtanfolyam)

23 megjegyzés:

kanelbullar írta...

En csak annyit szeretnek hozzafuzni, hogy talan pont a "takarito vagy mas egyszerubb munka"-hoz kell a sved nyelvtudas.

Azok a bevandorlok, akik az allam altal finanszirozott sved orara jarnak, mihelyst olyan szintu nyelvtudasra tesznek szert, amivel el lehet helyezkedni, maris ott teremnek a munkara.

Szoval hajra a sved tanulassal! :D

Névtelen írta...

Ezzel en is igy voltam . Nem gzöztem valaszolni a e-mailekre, igy hat összeszedtem a hasznos infokat egy posztba. Igaz ez föleg az egeszsegugyieknek szol.
Fordidsatok hasznotokra.

http://psycho.blog.hu/2009/06/03/hol_kezdjem_ha_svedorszagban_akarok_dolgozni

Nehany iras az idöjäräsrol:

http://psycho.blog.hu/2008/12/21/nappalok_es_ejszakak_midvinter_teli_napfordulo

http://psycho.blog.hu/2008/06/08/sverige_har_det_varmaste_v_dret_i_hela_europa_just_nu

Emőke írta...

Szia!

Köszi szépen, ez nagyon jó! Főleg, hogy az egyik érdeklődő éppen orvosi állással kapcsolatban kérdezősködött nálam, úgyhogy neki is továbbítottam a bejegyzésedet :-)

Kali85 írta...

Szia!
Engem az érdekelne, mivel írtad, hogy svédül is, és angolul is tanulsz, hogy tudnál e valami olyan nyelvtanulást segítő programot mutatni, vagy netán DVD-t ajánlani, vagy bármit amivel begyorsíthatom itthon a tanulást. Nagyon szeretnék eljutni én is Svédbe.
Előre is köszi!:)

Névtelen írta...

Kedves Svedorszagba vagyok!
Sziasztok!

Nos, olvasom a honlapot es nem csodalkozom. Kivaloan beszelek svedul es angolul, Svedorszagban 3 szakmat is kitanultam, csak mert sohasem voltam eleg a kelet-europai magas szintu vegzettsegemmel. A svedek bezarjak a EU munkaero piacot, talan mert a hiedelmek ellenere megvannak a belso problemaik, amiket nem szivesen hoznak nyilvanossagra kulfoldon. Higyjetek el, minden mas EU allamban konnyebb!!! Ne pazaroljatok az idot Svedorszagra, ahogy sajnos en is tettem.

Névtelen írta...

Igy igaz, felsöfökú svéd nyelvtudás nélkül labdába sem rúghatsz, még a legprimitivebb allásajánlatoknál sem, mint pl. hütöhazban csirke belezés. komolyan. en azt is próbáltam, es elutasítottak egy társalgási svéddel!Nem számít, h. felsöfokom van angolbol, es diplomám van.
A párom svéd és így sem könnyebb. Takarító munkák nagy cégek kezében vannak, igy nem kerülhetsz be csak ajánlással, vagy utcai fára kiragasztott hirdetéssel(egyebkent itt nincs is olyan...)
Ha orvos vagy mérnök vagy, akkor könnyebb, de ott is kell a svéd.
Egy frissen végzett orvos barátnöm probalkozott itt, de rezidensként nem kellett ide, viszont a németekhez igen...mar ott dolgozik egy éve.
szoval 1. a nyelvtudas fesöfokon, aztan jöhet a probalkozas, ami nem könnyü.
Itt sincs kolbaszbol a kerités, Az árak magasak, raadasul elképesztöen unalmas az ország, hideg van, es az emberek közelsem olyanok mint mi, vagy a franciak vagy az olaszok. ezek skandinavok, kérem.szoval aki itt probalkozik ahhoz nagyon nagy akaraterö kell es kitartás...ha egyaltalan megéri...

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
EBMZicke írta...

Szia Emöke!
Nagyon jo ez a kis blog.Pont ezt probalem sok embernek megmagyarazni,hogy nulla nyelvtudassal nem sok eselye van kulfoldon.En ossz.16 evig Nemetorszagban eltem,kesobb majdnem 6 evig Norvegiaban es most Svedorszagban(Värmland) lakom csaladommal es mindenhol azt tapasztaltam,hogy kell a nyelv!
Es ahogy mar irtad,csak angol nyelvtudas mar nem eleg a munkakereseshez...talan csak akkor,ha itt skandinaviaban keresett szakmaja van az illetonek(a batyamnak is az volt a szerencseje,igy tudod Norvegiaban elhelyezni norveg nyelvt. nelkul),vagy ha mernok vagy orvos valaki,de nem mint kisegitomunkas.Itt is el nagyon sok kulfoldi,akik eppen az ilyen"mindent megcsinalok"munkakra palyaznak es ok meg beszelnek is svedul vagy norvegul.

Udv.Värmlandbol,
Claudia:)

Névtelen írta...

Jónapot!

Itt aki nem tud svédül az WC pucolói munkát sem kap... ahhoz is el kell végezni egy tanfolyamot. Itt mindenhez iskolai végzettség kell.
MO-n az ilyen melókhoz ha behívnak az utcáról 1 embert iskola nélkül is megcsinálja. Itt hülyének nézik a svédek a külföldieket... Szinte lehetetlen munkát kapni és aki az EU-ból jön még csak ne is álmodjon arról hogy az államtól segitséget kap ha le akar telepedni. Egy az egyben megmondják hogy menjetek haza ha nem tudtok gondoskodni magatokról. A menekültek mindent megkapnak lakást,ruhát,ételt benzint,ingyen jogozsítványszerzést,az uszodát is fizetik nekik szóval mindent. A Svéd állampolgárok sem kapnak ennyi juttatást. A magyar nagykövetség pedig ha bajba kerül az ember semmit sem segít!
Ha valaki ide akar jönni dolgozni az készítsen minden végzettségéröl hiteles svéd vagy angol nyelvü fordítást. A magyar nyelvü papírokat itt semmibe sem veszik,pedig uniós tagállamként a mi nyelvünk is hivatalos elvileg...

Névtelen írta...

Nem túl biztatóak ezek az információk! Hol és hogyan lehet gyorsan megtanulni svédül?

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Emőke írta...

Szia!

Nincs egyedül üdvözítő módszer, jó ha az ember mindent megpróbál, ami a keze ügyébe kerül :-)

Nyelvtanfolyam (minél intenzívebb), otthoni nyelvtanulás (pl. Kreatív Svéd - http://www.kreativnyelv.hu), ehhez az internetet is segítségül lehet hívni, vannak nyelvoktató weboldalak is. Aztán ha már internet, ott lehet jó sokat olvasni is, napilapok, blogok, bármi.

(Korábban írtam Lomb Kató nyelvtanulási módszereiről, azt is hasznos lehet elolvasni, akár a könyveit is a témában.)

Azt kell látni, hogy ez nem egy fél-egyéves program, hanem nagyjából egy életen át tart...

Névtelen írta...

Sziasztok!
Egy pár bejegyzéssel nem nagyon értek egyet. Én éltem kinn egy jó darabig Svédországban svéd nyelvtudás nélkül. Amikor bementem az ottani munkaügyi központba, adtak mellém rögtön tolmácsot, aki segített! Kaptam munkát is, ráadásul magyarok között. Persze voltak ott svédek is, és úgy könnyebben ment a nyelvtanulás, mert minden nap hallottam és beszéltek is hozzánk.
Nem igaz, hogy nem segítenek. Nagyon közvetlen és segítőkész a svéd nép!
Persze jobban boldogul az ember sokkal, ha már úgy utazik ki, hogy tudja a nyelvet. De nyelvtudás nélkül se féljen belevágni senki! Nagyon sokat segítenek, és nem zárnak ki semmiből csak azért, mert magyarok vagyunk és a saját nyelvünkön beszélünk!

Emőke írta...

Kedves Névtelen!

Ahány ember, annyi tapasztalat. Én jópár ember sorsát látva azt mondom, nagy mázlid volt anno. Jókor voltál jó helyen. Igen, segítőkészek a svédek, aláírom - de ez közel sem elég egy munkához. Jól sejtem, hogy informatikus vagy efféle munkát kaptál, ahol a nyelvtudás másodlagos dolog ill. angol a munkanyelv?

Nem valószínű, hogy tanárként, orvosként, köztisztviselőként, stb. tárt karokkal fogadtak volna a magyar nyelvtudásoddal. Szerintem a buzdításod - és nem akarok rosszindulatú lenni -, sok esetben hiú reményeket ébreszt másokban...

Persze szíved joga nem egyetérteni a fentebb szólókkal, de ezek mind-mind tapasztalatok - amik mellett a tiéd is csak egy darab tapasztalat/vélemény. Jó lenne, ha a tiédhez hasonló lenne túlsúlyban, de jelenleg nem ez a helyzet. A helyzet nem reménytelen, de nem is olyan rózsaszín, mint ahogyan azt te lefested :-)

Emőke írta...

Elnézést, az orvost visszavonom :-) Szervezett formában is hoznak magyar orvosokat a svéd kórházakba, családdal együtt, nyelvtanfolyam biztosításával, DE addig nem dolgozhatnak, amíg egy bizonyos (magas!) szintet el nem érnek a svédben, vizsgát kell tenniük.

WCsaba írta...

Sziasztok!

Kb. öt hónapos ittlét tapasztalatai alapján ragadtam tollat, pontosabban kezdtem el ütlegelni a billentyűzetet, hogy leírjam gondolataimat. Mivel azok hosszabbak lettek, mint amit a megjegyzés méretbeli korlátai engednek, ezért azok saját blogomon érhetőek el "A svéd nyelvről" címmel.

http://iranyarvika.blogspot.se/

WCsaba / Arvika

Eva Svensson írta...

én mindenbe igazat adok nektek, de most már még az életkedvemet is kiölték, én még mindig nem illeszkedtem be 20 év ut´n pedig még a mérnökit is kijártam itt...utálok minden napot...ha a gyerekem nem volna akkor már rég elhuztam volna innet akár hová..brrr

Emőke írta...

Szia Eva,

En oszinten sajnalom, ha igy erzel :-( Nem tudom, mi a te torteneted, de abban biztos vagyok, hogy "akarhol" sem konnyebb. Ha pl. holnap haza is koltoznel Magyarorszagra, az mar nem ugyanaz az orszag lenne, ahonnan 20 eve eljottel. Hidd el, hogy ott meg a "forditott kultursokk" negativ hatasait erezned, amirol irtam a kultursokkos bejegyzesemben. Megkockaztatom, hogy meg jobban szenvednel, persze tevedhetek :-) Altalanossagban elmondhato, hogy akarhova mesz, a rossz kozerzeted veled megy. A vilagot lehetetlen megvaltoztatni. A gondolkodasunkat sem konnyu, de nem remenytelen!

"Az idő valójában nem létezik, csak egy absztakt koncepció a fejedben. A jelen pillanat az egyedüli ami van. Kezdj valamit ezzel a pillanattal!

Mark Twain egyszer megjegyezte, hogy szörnyű dolgokon ment keresztül életében, amelyek közül néhány meg is történt vele! Ugye mennyire igaz ez? Ha gyakran arra gondolunk, hogy mi minden megtörténhet, akkor borzasztóan megkínozhatjuk magunkat. Ha azonban a jelen pillanatra koncentrálunk (amin kívül nincs is egyebünk), akkor már nem is tűnnek olyan nagynak a problémák!

Élj a jelenben!"

(Andrew Matthews – Élj Vidáman)

Névtelen írta...

Sziasztok!

Óóóóó, azt hiszem, akkor most pofára estem, hiába az optimizmus....svédül tanulok november óta, jó esetben május elején már a B1-es anyagot vesszük :) Párom kint dolgozik fél éve, én meg akkor mennék ki, ha itt nem találok munkát svéd-francia (és kevéske angol) nyelvtudással...ráadásul hallássérült vagyok, ami egyébként is megnehezíti a helyzetet. Eddig a svédekről jót olvastam-hallottam, toleránsabbak, miegymás, de ezt igazán egy hosszú ideje ott élő tudja megmondani :) Azt gondoltam, hogy ha irodai munkára nem sikerül, akkor házvezetőnőnek talán...de állítólag az összes arab, meg egyéb nemzetiségűek töltik be. Vagyis töltötték be....Nem tudom...de állítólag a párom svéd kollégáinak feleségei is munkanélküliek...hát ezek után asszem nem szabad beleélnem magam....
Üdv!

Emőke írta...

Szia!

Az optimizmus sosem árt! Egyébként - bármilyen hihetetlen -, a svédországi nyelvtanulásnál előny, ha nem tudsz angolul, mert rákényszerülsz a svédre (sokakkal ellentétben, akik beleragadnak az "angol kényelembe"... ). Másik plusz nálad, hogy a párod már itt dolgozik, ezzel is nyersz időt.

Ne add fel, tanuld a svédet a lehető legintenzívebben (erről is írtam a blogban) és ne higgy a megkeseredett kommentelőknek: Svédország igenis érdekes, élhető, csodaszép hely és megéri a fáradságot :)

Névtelen írta...

Szia Emőke!

Köszönöm szépen, drága vagy, hogy tartod bennem a lelket! :)
Hát tulajdonképpen azért egy B1-es szinten tudok angolul, de beszélni semmiképpen nem tudok, förtelmes a kiejtésem, azt se tudom, hogy kell kimondani, nem egyértelmű az angol a számomra. A francia és a svéd sokkal jobban rááll a számra, nem beszélve arról, hogy mindkét esetben tanár van a segítségemre, hogy biztosan jól tudjam :))
De azért utána megtanulnék még olaszul és norvégul ;) Ha több nyelvet tudok, talán felfigyelnek rám :))
Akkor egyelőre hiszek abban, hogy sikerülni fog, aztán majd meglátjuk :))
Köszönöm kedves szavaidat! :)

Üdv: Dóri

Emőke írta...

Szia Dóri!

Szívesen :-) Úgy látom, te elég elszánt vagy, ebből kisülhetnek jó dolgok, de a kitartás és az erős motiváció fontos.

Amikor én kijöttem, nem igazán tudtam megszólalni svédül, lehet, hogy te ennél már most magasabb szinten vagy. Mindenesetre a napi beszédgyakorlás - lehetőleg anyanyelvi környezetben - nagyon fontos. Ha az embert nem törik le a szükségszerű kudarcok és a menetrendszerűen érkező kisebbségi érzés (pl. hogy a svéd kisgyerekek kenik-vágják a nyelvet, ellentétben velünk, akik eleinte küszködve rakunk össze még egy tőmondatot is), az már fél siker.

A norvég az nekem is szimpatikus, tervbe van véve (és minél jobban tudsz svédül, annál jobban megérted a norvégot is, de ez talán már feltűnt neked is), de még addig nem jutottam el, hogy belevágjak a tanulásába. A svéddel is jól el lehet bíbelődni :-)

Én a helyedben - legalábbis most - azon gondolkodnék el, milyen _szakképzést adó_ iskolát végeznék el itt Svédországban, anélkül nehéz lesz munkát találni (kivéve a "kapós" szakmák: pl. bizonyos IT területek, orvosok). Itteni képzettség nélkül nincs sok esélyed irodai munkára ill. az adminisztrátori állásokra a(z itt végzett) svédek körében is túljelentkezés van...

Ha írsz egy mailcímet (nem jelentetem meg itt), akkor tudok további tippeket is adni a témában.

Névtelen írta...

Szia Emőke! :)

Hááát, remélem a kitartás most tovább fog tartani, mint szokott :P De ezt tényleg akarom. Eldöntöttem, hogy mindenképpen több nyelvet akarok tudni, mert szeretem a nyelveket :) Ha minden jól megy, május elején már a B1-es anyagot vesszük :)
Csak belenéztem a norvégba, nagyon sok a hasonlóság a svéddel :)
Eléggé megdöbbentem, hogy szakképzést kell szereznem OTT, hogy egyáltalán dolgozhassak? :O
Rendben, a következő kommentbe küldöm a címet, és azt ne publikáld kérlek :) Köszi! :)