2006-ban mintegy 465.000 kerékpár volt Amszterdamban. Összehasonlításképpen: a város lakossága 770.000 fő. A biciklilopás - természetesen - itt is elterjedt: 2005-ben mintegy 54.000 kerékpárt loptak el Amszterdamban. Az összközlekedés 60%-át(!) a biciklizés teszi ki a belvárosban és 38%-át a város teljes területén (ez Malmöben 30%). A kétkerekűt a lakosság minden rétege használja, mert a város viszonylag kicsi, 400 km bicikliút áll rendelkezésre, a terep sík. Plusz autót vezetni igencsak nehézkes a városban: sok a szűk, egyirányú utca, kevés és drága a parkolóhely és hát mindenhol a biciklisek hada, akikhez igazodni kell. Ez nem jelenti azt, hogy az embereknek nincs autójuk, csak nem használják olyan gyakran.
Ha az ember gyalogos Amszterdamban, nagyon hamar megtanulja, hogy a járda mentén is (pláne a biciklisávot keresztezve) folyamatosan nézzen jobbra-balra, különben összeütközésbe kerülhet egy-két száguldó biciklissel. Persze a belváros a legzűrösebb ebből a szempontból. A grachtok mentén gyakran nagyon keskeny a járda (vagy nincs is), így kénytelenek vagyunk az úton gyalogolni. Az autót meghalljuk, ha jön, de bicikliből csak a szétesőben lévőket, amik nyikorognak-zörögnek :-) Az én taktikám az volt, hogy folyton hátranézegettem, mint akinek üldözési mániája van...
A biciklik nagyon sokfélék. Sok "sima" biciklin is erőteljes tárolóváz van a kormányon, amire akár egy nagyobb sörösrekesz is rárakható. (Némelyikre fa- vagy műanyagláda van fixen felerősítve.) Elterjedt a hátsó csomagtartóra erősíthető nagyméretű, kétrészes biciklistáska is, amit parkoláskor is rajta hagynak a biciklin (ezek szerint nem lopják...vagy ki tudja).
Nem ritka a 3 gyerek szállítására kialakított bicikli sem. És még a bevásárláshoz is marad hely elöl! Vagy a kutyának, mert ilyet is láttunk, sajnos lefotózni nem sikerült. De ebben a kategóriában a profibb megoldások a "ládás" biciklik, pl. a Bakfiets márkájú csoda. Ami elsőre veszélyes dolognak néz ki, de igazából könnyen navigálható járgány (mivel alacsonyan van a súlypontja). Nekem a kedvencem ez a lepkés műalkotás volt. Különben itt Skandináviában is vannak hasonló járművek, pl. a dán Christiania bike, de az háromkerekű, másféle konstrukció.
És mivel sok a bicikli, a parkolás gyakran gondot okoz. A város igyekszik minél több ingyenes parkolóállomást létesíteni, de valószínűleg az sem nem elég. Az viszont tetszett, hogy nagyon sok helyen vannak parkolási lehetőségek, pl. a csatornák mentén is, láthatóan prioritást élveznek a biciklik az autókkal szemben. No és autós agressziónak nyomát sem láttuk: amikor egy autó a szűk utcában beér egy biciklist, átveszi annak a sebességét és nem nyomul. Elismeri, hogy a biciklis is egyenrangú partner a közlekedésben...pláne mert pár óra múlva talán épp ő lesz a biciklis :-)
Ui.: Az amszterdami fotóimból egy kisebb válogatás - tematikus csoportosításban - megnézhető itt.
A nap holland szava: fiets (bicikli)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése