2009. február 16., hétfő

M, mint madarak

Ma hazafelé beugrottam az eskilstunai könyvtárba visszavinni egy újságot, és persze nem bírtam ki, hogy kicsit szét ne nézzek. Megint belekukkantottam Sherlock Holmes rekonstruált házába (babaház méretű, gondosan bebútorozva és dokumentálva), ahol - már a múltkor is észrevettem - sajnos egy ruhásszekrény felborult, gondolom, ez a valóságban nem így nézett ki :-) Na meg a DVD-részlegre is vetettem egy futó pillantást, isteni művészfilmjeik vannak, de ez most hagyjuk is: max. 3 napra lehet őket kölcsönözni, én meg holnap Malmöbe megyek.

Aztán a kézikönyveknél járva (ezeket nem lehet kivenni, csak helyben olvasni) eszembe jutott, hogy kb. egy hete milyen érdekes madarak csipogtak munkába menet az egyik bokron. Mármint én mentem munkába, ők lógósoknak néztek ki :-) Még életemben nem láttam ilyeneket, leginkább arra emlékszem, hogy jellegzetes sárga csík volt a fejükön. Azóta is furdal a kíváncsiság, hogy mik lehettek.

Na nézzük csak, van-e itt valami madárhatározó. Először egy jó nagy madárlexikont találtam, de végigpörgetve nem igazán találtam meg amit kerestem. Aztán találtam egy kisebb, de vaskos madárhatározót, aminek a szerzőjét és címét is felírtam (Lars Jonsson: Fåglar i Europa, azaz Európa madarai), mert nagyon élethű festményekkel illusztrálja a könyvét, gyönyörű és hasznos. Érdemes megnézni a weboldalát is (főleg a Bildgalleri alatt), egy csodaszépeket rajzol/fest. És hihetetlen, milyen sokféle hasonló madár van, jó lett volna egy fotót csinálnom a bokornál...

Kb. ekkor láttam meg még egy ígéretes könyvet a polcon: Európai madarak nevei 14 nyelven (írta Roland Sandberg). Bár kételkedtem benne, hogy a magyar nyelv is benne van a 14-ben, de szerencsére fogadásokat nem kötöttem, mert igenis benne van. Na ez az a könyv, ami a magamfajtának kell(ene). Mert itt van ez a rengetegféle madár, még a városban is, pl. szarka, varjú, csóka, feketerigó, kékcinke, veréb, sirály, és akkor csak a leggyakoribbakat említettem, és soha nem tudom, hogy vannak svédül. Vagy angolul. De néha magyarul sem, na. Úgy lapozgattam pár percig, mintha valami ínyenc étterem étlapját kaparintottam volna a kezem közé ;)

Nem gondoltam, hogy ezt még überelni lehet, de az az igazság, hogy valami sokkal gigantikusabb is sorakozott a polcon: egy kilenckötetes Világ madarai című angol nyelvű kézikönyv (Handbook of the birds of the world, valójában 13 kötetes), aminek egy-egy kötetét megemelni is alig bírtam. Olyan minimum 8 kg-ra(!) saccolom. Valamint hangsúlyozni szeretném, hogy ez egy viszonylag kisebb könyvtár, nincs egy kategóriában pl. a malmöivel. És mégis tud meglepetéseket szerezni.

A nap svéd szava: fågel (madár)

Nincsenek megjegyzések: