2009. január 29., csütörtök

Lótás-futás, svédtanulás

Ma is volt svédórám, ami egyenlő a rohanással, mármint előtte és utána. Előtte, hogy odaérjek időben az állomásra (10-15 perc gyalog), mert onnan 16:45-kor megy az egyetlen busz, amivel odaérek a világvégi Campus-ba (5 órára). Ma volt egy kis svéddgyakorlás már a buszon is, mert egy nénike kétségbeesetten kérdezte tőlem, hogy hová megy a busz. Mondtam neki, hogy a Tingstuhöjden - ej, de szép neve van! - a végállomás. Erre ő: "Jaj, de hát én Tosteröbe megyek!" ...ami egy másik busz végállomása, az 1-esé. Mondtam neki ékes svédséggel, hogy ez a 3-as busz.* Erre ő: "Hát nem néztem én semmit, csak felszálltam." Közben erősen nyomogatta a leszállást jelző gombot és abbéli vágyát fejezte ki, hogy remélhetőleg hamar megáll már ez a busz :-)

De visszatérve az eredeti témához, utána is necces a helyzet, mert a világvégi helyről gyalog kell visszajutnom a vasútállomásra (legalábbis egyelőre nincs biciklim, bár még mindig kölcsönkérhetném az ex-főnökömtől, aki anno felajánlotta az ő másodpéldányát - kérdés, hogy működik-e egyáltalán, hehe), ugyanis fél6 körül elmegy az utolsó városi busz is. Hiába, Strängnäs nem egy Malmö. Emiatt a svédóra után egy kis hosszútáv-gyaloglást csinálok, időre. Ma - pontban 7-kor indulva - pl. így is 19:32-re értem az állomásra, ami még tűrhető. 19:40-kor indul a vonatom Eskilstuna felé. Ha lekésem, akkor várhatok 20:40-ig. (De rájöttem, hogy nem o.k. ez így, legközelebb megbeszélem, hogy végezzünk egy negyedórával hamarabb.) Viszont tegnap éjjel esett a hó, nagyon szép a táj...öröm benne gyalogolni.

És bár minden svédóra után kicsit úgy érzem, hogy kimosták az agyamat (fölöttébb megerőltető 2 órán keresztül úgy beszélni, hogy a szavak 40%-át meg kell próbálnom körülírni, no de az is problémás, hogy milyen szóval?), általában nagyon jó szokott lenni és mindig vannak nagy felfedezéseim vagy megdöbbenéseim. Pl. ma egy sokszor olvasott - de általam még nem ismert - szó jelentését tudtam meg és teljesen meglepődtem, hogy azt jelenti, amit. Az is jó, hogy teljesen szabadon folynak az órák, ha valami érdekes témára találunk, akkor abban jobban elmélyülünk. Pl. ma kitárgyaltuk, hogy milyen érdekes, hogy a svédek nem úgy tekintenek az országukra, mint Európa egyik részére, hanem az angolokhoz hasonlóan azt mondják a többi országra, hogy "a kontinens". A tanárnőm beismerte, hogy tényleg van bennük egy jó adag "sziget-érzés", mert szinte minden oldalról víz veszi körül Svédországot. És nekik minden "délre" van, mert északra már nem nagyon vannak szomszédok :-) De azt sem tudtam, hogy a svédeknél már kb. a 70-es években megszüntették az érettségi vizsgát, mert igazságtalannak tartották, hogy az a pár nap meg szerencse (és a hatalmas stressz) döntse el a végső jegyeket. Ehelyett rendszeresen vannak kisebb vizsgák.

A nap svéd szava (az előbb már utaltam rá): bråttom (sürgős)
* csak az érdekesség kedvéért megjegyezném, hogy Strängnäsben összesen három busz jár, az 1-es, a 2-es és a 3-as :-)

Nincsenek megjegyzések: