Úgyhogy aki mostanában (ill. max. 2-3 éve) végzett a magyar felsőoktatásban vagy netán még mindig a padokat koptatja, az legyen kedves és nyilatkozzon, hogy az alábbiak természetesek-e arrafelé is. Mert ha igen, akkor készséggel visszavonom az első mondatot.
Akkor néhány pozitívum, a teljesség igénye nélkül (lényegesek és apró nüanszok egyaránt):
- a szakunknak - bár az "osztály" kifejezés talán pontosabb - külön weboldala van, a résztvevők adataival (aki akar, képet is tölthet fel magáról), fórumozási lehetőséggel, frissülő órarenddel, aktuális információkkal (pl. elmaradó/módosuló órák, házi feladatok, stb.). Kicsit olyan, mint a Facebook vagy a WiW :-)
- maga a főiskolai weboldal is nagyon színvonalas, minden elképzelhető tartalommal megtöltve
- ahogy már korábban említettem, egy külön - szakképzett! - osztály foglalkozik a tanulmányi- és a karriertanácsadással. Időpontot lehet tőlük kérni, személyre szabott segítségért, tesztekért, útmutatásért, de előadásokat, workshop-okat is szerveznek (pl. ma a "Hogyan írjunk nyerő önéletrajzot" címűn voltam). Ráadásul a Facebook-on is lehet követni a programjaikat, híreiket...azaz tényleg haladnak a korral!
- főiskola-szerte sok számítógép van, amiket természetesen korlátozás nélkül használhatnak a diákok. A beléptetőkártyánk és a hozzá kapott PIN-kód használatával hétvégén is be lehet jutni a főiskolai épületekbe
- ugyanez a kártya (multikort) fénymásolásra is használható, feltölthető pénzzel...kellemes meglepetés volt, hogy alapból van rajta keret: 45 oldal másolásához elegendő
- a főiskolai könyvtárat már említettem (Orkanen), de nem győzöm eleget dicsérni. Itt remekül lehet tanulni is, a hatalmas területen belül biztosan találunk egy nyugodt sarkot az elvonulásra (vannak kifejezetten csendes területek is, ahol meg van tiltva a beszéd). Ez pedig az aulája...
- a tanárok kreatívak, lelkesek, inspirálnak és sokféle készséget fejlesztenek, amik a "való világban" is nagyon lényegesek. Pl. rendszeresen írunk fogalmazást svédül és angolul is. Aztán fejlesztjük a prezentációs képességeinket is (előadás egy adott témában, strukturáltan, minél érdekesebben, a többiek előtt, a lámpalázat leküzdve). Sokszor kell párban vagy kiscsoportban dolgoznunk, ami a munkahelyi projektmunka előkészítője. De még sorolhatnám...
- főiskola-szerte szelektíven gyűjtik a hulladékot: papír / műanyag / fém / irodai papír ill. egyéb éghető szemét (pl. banánhéj). Épp ma láttam a liftben, hogy kifüggesztették a listát, hogy tavaly mennyi haszna származott ebből a főiskolának ill. mennyit spóroltak vele. De ez csak kis része a főiskola környezettudatosságának.
- a múlt héten volt egy olyan óránk, aminek az a címe, hogy "korai párbeszéd" (tidig dialog). Mint kiderült, itt a véleményünkre voltak kíváncsiak a tanárok: megkapunk-e minden információt a tananyagról, a vizsgákról, stb., milyen az oktatás minősége, azt tanuljuk-e, amire szükségünk van, elérhetőek-e a tanárok, stb. Tetszik, hogy erre konkrétan rákérdeznek, nem várják meg az esetleges sirámokat :-) Egyébként nem sok kivetnivalót találtunk, a dolgok 99%-ban olajozottan mennek
- a "mi" épületünkben (Gäddan 8) található étterem és kávézó szabadon használható a saját szendvics/ebéd elfogyasztására is (vannak mikrohullámú sütők is). És finom, friss kávéjuk van, potom 10 koronáért (kb. 250 Ft). A kapucsínó 15 korona (kb. 375 Ft). Összehasonlításképpen: egy "átlag" malmöi kávézóban olyan 30-35 koronába kerül egy kis kapucsínó
- de a végére hagytam a lényeget: az oktatás (főiskola, Komvux, népfőiskola vagy éppen a KY, ami tulajdonképpen egy céges gyakorlattal kombinált főiskolai képzés) teljesen ingyenes. Fizetni csak a tankönyvekért - és persze a megélhetésért - kell. Valamint a kåravgift-et (kb.: diákképviseleti díj), de ezt már csak ebben a félévben, mert a jövő félévtől az is ingyenes lesz
Mielőtt valaki megvádolna, hogy már megint a rózsaszín szemüvegem akadt a kezem ügyébe, ígérem, hamarosan írok a arról a - hatalmas felhördülést okozó - tandíjtervezetről, amit épp a napokban fogadtak el. Bár ez bennünket éppen nem érint, "csak" az EU-n kívüli országok állampolgárait - pl. a kínai és a brazil barátnőimet is - de mégis tanulságos történet lesz, ígérem!
A képen a főiskolai könyvtár - egyben a tanári fakultázs (Lärarutbildningen) - modern épülete, a kedvenc világítótornyommal a háttérben :-)
A nap svéd szava: avgiftsfri (tandíjmentes)
8 megjegyzés:
Szvsz sok hasonlosagot talalnal a mai magyar kozoktatasban is, nyilvan attol fuggoen hogy melyik foiskola/egyetem hallgatoja vagy. En csak 3 eve hagytam ott az iskolapadot, de mar az elmult harom evben sok-sok valtozason ment at a magyar felsooktatas.
Na, ez akkor legalább pozitív. Nyilván nem olyan nagy dolgok ezek (mármint az apróságok), csak nekem.
De arra is jól emlékszem, hogy a tanáraink nem voltak valami szuperek (tisztelet a kivételnek!!), a legtöbb óra elég unalmas volt sajnos. Csoportmunkát meg ilyeneket még csak hallomásból sem ismertünk.
Hmm, ezt pedig olyan valaki írta, akit nagyon jól ismerek és adok a véleményére:
http://blogar.freeblog.hu/archives/2010/02/23/A_felsoktats_a_szar_s_az_alma/
(Igaz, nem teljesen látszik a fenti link, de ki lehet másolni, ha kijelöli az ember...)
Péter:
Ez megint egy nagyon alapos,klassz bejegyzés volt!
Tetszett!:)
Huh, szokimondo, es biztos sok igazsag van benne.
Es lehet hogy en szerencses voltam az egyetemi tapasztalataimmal (ok, a foiskolan ahova jartam el tudtam volna kepzelni nemi fejlesztest).
Mindeneseter varom a) a tovabbi elmenybeszamoloidat a malmoi foiskolai eletrol, b) hogy mikor lesz lehetosegem megtapasztalni a foikolai/egyetemi eletetet itt szemelyesen :)
Emőke, szerintem az általad említett területeken (könyvár, számítógép, karrier iroda, stb.) sokat fejlődött nálunk is a felsőoktatás. Amit én hiányolok, az a tananyag felépítése, mégpedig olyan szempontból, hogy mi a VALÓBAN hasznos. Én inkább csak általános műveltséget szereztem, és most kell megtanulnom még olyan egyszerű dolgokat is, hogy na itt ül veled szemben egy ügyfél, és tárgyalj hatékonyan.
Szóval szerintem túl sok a magasztos elmélet.
Oké, értem...akkor annyiban pontosítanám a post-ban írtakat, hogy
a. anno a főiskolán nem voltam elégedett az oktatás szinvonalával, egyáltalán nem tanítottak a gyakorlatban hasznosítható dolgokat (azaz ezen a téren teljesen megegyezik a tapasztalatom az Ildikóéval, a 15 év különbség ellenére!)
b. arra pillanatnyilag nincs rálátásom, hogy ha itt is ugyanazon a szakon tanulnék (informatika), akkor mennyivel kapnék jobb képzést...mondjuk erősen az az érzésem (a jelen tanulmányaimból kiindulva és a híreket olvasva), hogy a svédek ebben is jók lehetnek :-)
c. viszont amit össze tudok hasonlítani, az a nyelv tanítása...és abban nagyon jók az itteni tapasztalataim. És ráadásul nemcsak a nyelvet tanítják, hanem közben pl.
- irodalmi ismereteket szerzünk, mert a szépirodalom jelentős része a tananyagnak, az angol- és a svédórán is (ezt nagyon élvezem)
- a gyakorlatban is hasznosítható készségeket sajátítunk el (előadástechnika, esszé írása elméletben és gyakorlatban, csoportmunka, projekt...)
És az már csak egy bónusz itt az osztályunkban, hogy ahány ember, annyi új kultúra :-)
Megjegyzés küldése