2008. szeptember 12., péntek

Személyazonosítósdi

Tegnap az egyik nagy bankban voltam mindenfélékről érdeklődni. Számlanyitás, lakáshitel hogysmint. Azzal kezdtem az ügyintézőnél, hogy ugye beszélhetünk angolul? Háát, ő éppen beszél egy kicsit (tapasztalatom szerint ez a szerény kijelentés általában azt jelenti, hogy az illető perfekt angol), de azért igyekeztem lassabbra venni a tempót. Pár angol mondatom után a következővel lepett meg: "Ha magyar vagy, folytathatjuk magyarul is..." Hoppá, erre nem is számítottam, kellemes meglepetés :-)

Úgyhogy innentől kezdve magyarul tárgyaltuk meg a témát - érdekes helyzet volt a nyüzsgő svéd tömeg közepén -, de egy idő után főleg a svéd bürokrácia buktatóit. Ugyanis az illető bankban csak svéd személyivel (ID-kort) nyithatnék számlát, olyan még nincs nekem (svéd személyi számom már van, de az itt édeskevés). Node ne is próbáljak a rendőrségtől kérni, mert ők csak svéd állampolgároknak állítanak ki személyit. Meglepő, de - mint külföldi állampolgár - ID-kort-ot ugyancsak a banktól igényelhetek, de csakis akkor, ha már ügyfél vagyok. De még akkor sem kötelesek adni, csak ha jónak látják(!). Róka fogta csuka.

A probléma nem új és nem egyedi, a nagyszabású felzúdulás hatására a kormányzat épp a napokban jelentette be, hogy az adóhivatal (Skatteverket) is jogosult lesz ID-kort-ot kiállítani. Valamikor, remélhetőleg a közeli jövőben. Szóval jó dolog ez az EU, de nem mindenható. Konkrétan ebben az esetben egy kicsit sem vagyok előnyben egy indiai, albán vagy egyiptomi állampolgárral szemben...

A nap svéd szava: personnummer (személyi szám)

Nincsenek megjegyzések: