2008. november 5., szerda

Hatások és mellékhatások

Van egy lista, ami úgy kezdődik, hogy „Túl régen vagy Svédországban, ha...”. A napokban újraolvastam (angolul megtalálható itt), és találtam párat, amiket személyes tapasztalatokkal is alá tudok támasztani:

1. „Úgy gondolod, hogy hóban biciklizni teljesen normális dolog” – a főnökömmel beszélve derült ki, hogy igenis, ő télen is biciklivel jár dolgozni. Persze, hogy hóban is...különben is, van téli gumi biciklire is! (Állítólag még szöges gumi is, ami egyébként északi specialitás, októbertől legálisan használható az autók kerekein, a fémes surrogásról ismerhető fel.)

2. „Elfogadod, hogy a metró nem csak a föld alatt megy” – ez ugyan dán élmény (mert Malmöben nincs metró), de Koppenhágában a vonatról leszállva két(!) emeletet kell felmenni - amiből az első emelet a a reptér szintje -, hogy fel tudjak szállni a metróra. Reggeli tornának is beillik...

3. „Ha péntek délután, akkor látogatás a Systembolaget-ben” – ugyan én nem rohamozom meg az alkoholboltot hétvége előtt, de tanúsíthatom, hogy a svédek igenis ezt teszik. Az utcán leginkább onnan lehet őket felismerni, hogy a jellegzetes zöld nejlonszatyraikban gyanúsan csörögnek a teli üvegek...

4. „Ha megkínálnak egy üveg sörrel, akkor legelőször az alkoholtartalmát nézed meg” – nos, mi általában a szupermarketben szoktunk sört venni, ami tudvalévőleg max. 3,5%-ot jelent, de jártam már meg – kb. 2 éve – egy kocsmában, ahol cidert kértem (én alkoholmentesben gondolkodtam), de meglepetésemre a kihozott ital alkoholtartalma (olyan 7,5% körül) magasabb volt, mint a többiek söréé... Viszont új tapasztalat: Svédország után (és ebbe az állami alkoholboltot is belevettem!) egy dán szupermarket sörkínálata kb. a Kánaánnal egyenlő, ugyanis izgalmasabbnál izgalmasabb, felfedezésre váró nedűk sorakoznak a polcokon. És pl. a 8%-os alkoholtartalom nem kirívó eset :-)

5. „Nem tudsz eldobni egy műanyag palackot lelkifurdalás nélkül” – a szelektív szemétgyűjtés össznépi társasjáték, amiben mi is benne vagyunk. Úgyhogy ha „csak úgy” keletkezik egy szemét, amikor nem vagyunk otthon és nincs a közelben szelektív szemetes...hát, akkor van, amikor inkább hazacipeljük a cuccot. Akár 700 km-ről is. Volt már, hogy kidobtam a sima kukába, de nem esett jól. Ez van.

6. „Számíthatsz rá, hogy a februárban elhagyott kesztyűdet júniusban ugyanott találod” – három hete hagytam el a kedvenc kesztyűm egyik felét, vonathoz rohanás közben. Illetve nem is tudtam, pontosan hol hagyhattam el, annyi helyen jártam aznap, átszállások, stb. Szomorú lettem, de vettem helyette újat. Aztán a következő héten, amikor munkából ballagtam elfelé Strängnäsben, megpillantottam a járda szélén a fűben. Kicsit koszosan, nagyon vizesen, de épségben :-)

7. „A hetekre a számuk alapján hivatkozol” – Abszolút igaz, egy igazi svéd mindig fejből tudja, hányadik hét van, a legtöbb helyen így hivatkoznak (pl. nem január 1-7, hanem 1. hét). Ha mi nem is tudjuk, legalább legyen mindig kéznél egy naptár - vagy egy ilyen funkcióval felszerelt mobiltelefon -, amiben mi is látjuk a hét sorszámát...mert fontos lehet.

A nap svéd szava: dubbdäck (szöges autó-/motor-/bicikligumi)

1 megjegyzés:

Rita írta...

Nagyon jó!
A szeletktív szemétgyüjes nekünk is a "szenvedélyünkké vált! Rosszul is esik most, hogy a komposztot az égethetöbe kell dobnom, mikor az magától is elrothadna.
Vecka beosztás is!