2008. november 12., szerda

Tömeg és -közlekedés

Olvasom, hogy a malmöi Citytunnel (a vasút egy része a föld alatt fog menni, új állomások épülnek és pl. Koppenhágába hamarabb át lehet majd érni) első állomását a tervezettnél 6 hónappal korábban, már jövő márciusban át fogják adni. Amikor ilyesmiket olvasok, mindig eszembe jut a 4-es metró, a budapesti. Jó lenne arról is ilyeneket hallani...

Mostanában egyébként felhagytam a nagyon hajnali keléssel, már ami a Strängnäs-be utazást illeti. Helyette inkább megyek előző este az éjszakai vonattal. Nincs rohanás és a hálókocsi díja benne van az éves vonatbérletemben, így semmit nem kell külön fizetnem érte. A vonatra szállás előtt kel becsekkolni a pályaudvaron, így alvás közben nem jön a kalauz ;) A háromágyas hálófülkébe szoktam helyet foglalni (ahol általában csak ketten szoktunk lenni és előre megvetett ágy fogad), de van hatágyas is ill. - csak az első osztályon - egyágyas. A mozgó vonaton alvást azért még nem szoktam meg teljesen, de nem olyan vészes. A folyosón van zuhany is, na azt még nem próbáltam. Érdekes lehet imbolyogva zuhanyozni :-) Bár a vonat 23:08-kor indul és 5:55-kor ér Stockholmba (ahol még át kell szállnom), de már este 10-kor el lehet foglalni a helyet és reggel 7-ig lehet használni a hálófülkét, így kicsit többet lehet aludni.

Más, tegnapelőtti élmény: mondtam a szállodában a recepción, hogy kivételesen kérnék másnap reggelre taxit, mert 8 előtt be kell érnem az irodába és vannak csomagjaim is. A tulajdonosnő erre elmagyarázta, hogy majdnem lehetetlent kérek, mert Strängnäs-ben ebben az időben a a taxik a gyerekeket viszik iskolába. Mondta, hogy másnak is probléma, mert - például - az üzletemberek is ekörül mennének (nem az iskolába...) és meg vannak lőve. Na erre az egyre nem számítottam. A taxitársasággal konzultálva aztán kaptam egy halovány ígéretet, hogy amint tudnak, összeszednek - ez lehet fél 8-kor és 7:55-kor is. Végülis majdnem pontban 7:30-kor megjelent a sietős sofőr, utánam valószínűleg még rohant a gyerekekért. Kíváncsi lennék a taxis-gyerek konstrukcióra, vajon az állam is támogatja? De úgy vettük észre, hogy nem helyi specialitás, más városban is van ilyen.

Ma reggel pedig le voltam lassulva, és bár nem ezért, de először történt meg velem, hogy szinte az orrom előtt csukódott be a vonat ajtaja (a Koppenhágába menő vonatról van szó, ami nem olyan vészes, mert 20 percenként jár...de reggel nekem számít az a 20 perc is). Ugyanis a gyorsvonatoknál az indulás előtt 30 másodperccel becsukják az ajtókat, hogy a késve érkezők ne tartsák vissza a vonatot, vagyis hogy tudják tartani a tervezett menetidőt.

A nap svéd szava: nattåg (éjszakai vonat)

Nincsenek megjegyzések: