2010. március 2., kedd

A tanulás ára

Elöljáróban egy technikai jellegű megjegyzés: valamiért nem vettem észre Delisa kommentjét (ami már majdnem 3 napos volt) az előző, kutyás témában, így az - emiatt - nem került időben közlésre - sorry! De most pótoltam a dolgot és válaszoltam is rá, ugyancsak a kommentek között...

Tartozom még a tandíj-sztorival. A svéd felsőoktatás eddig minden diáknak ingyenes volt, de ennek a 2011-es év őszi félévével kezdődően vége szakad, ugyanis a nemrég elfogadott döntés szerint az EU-n (plusz Izland, Liechtenstein és Norvégia) kívüli országokból érkező hallgatóknak fizetniük kell majd. Az EU-s országokat nem diszkriminálhatja Svédország, szerencsénkre. Hogy a többieknek mennyit kell majd fizetniük, annak az eldöntését az főiskolákra és egyetemekre bízzák, de előreláthatóan évi 70.000-80.000 korona körül lesz (ez kb. 1,9-2,2 millió Ft-nak megfelelő összeg), ugyanis ennek fedeznie kell a képzés költségeit. Nyilvánvalóan ennyit nagyon kevés diák tud majd kifizetni, de emiatt azért nem ürülnek majd ki az iskolák (ahol jelenleg nagyon sok külföldi diák tanul), hiszen az EU-tagok országaiból érkezők továbbra is ugyanazokat az előnyöket fogják élvezni, mint a svédek.

Egyidejűleg kétféle ösztöndíj-rendszert is bevezetnek majd, hogy pl. a kiemelkedő képességű diákok továbbra is ingyen tanulhassanak.

Nem titok, hogy sokan főleg azért tanultak Svédországban, mert nem kellett a felsőoktatásért fizetni (bár természetesen azért így is jelentős összeget tesz ki a lakás és az egyéb költségek). Több fórumon is végigrágtam magamat a döntés után és nagyon sok külföldi diák csalódott a változásokat hallva. Természetesen az is a döntés hátterében van, hogy Svédország nem akarja saját pénzből képezni pl. a kínai, amerikai, stb. - azaz EU-konkurrens - országok szakembereit.

Sok diák sérelmezi, hogy a Svédországban végzettek a diákvízum lejártával azonnal kénytelenek elhagyni az országot, akkor is, ha a tudásukat Svédországban kamatoztatnák, ha tehetnék. Volt már szó róla, hogy külföldiként amúgy sem könnyű munkát kapni errefelé és hát alapvetően egy kis országról beszélünk, ahol csak 9 millióan laknak. Pl. Kanadában bevált gyakorlat, hogy az ott végzettek munkavállalói vízumot kapnak, itt ilyenről szó sincs.

Ami engem illet, egyrészt megértem a döntést, mert nehezebb időket élünk és az is csoda, hogy az ingyenesség eddig fennmaradt. Ugyanakkor szurkolok, hogy azok, akiket ismerek és érintettek, a lehető legjobban jöjjenek ki ebből a helyzetből (pl. a brazil és kínai barátnőm).

Akit pedig a svéd rendszerű oktatás részletesebben is érdekel, Delisa blogjában egy nagyon jó összefoglalót olvashat.

A nap svéd szava: årsavgift (éves díj)

1 megjegyzés:

delisa írta...

Emöke, kösz a linket!
A 'Jogod van a magas léchez' c. bejegyzésemben tett korrigálásodra ott nem reagáltam - tulajdonképpen úgy korrekt, ahogyan részletekbe menöen elmondtad - én ott azért nem akartam ennyire aprólékosan belemenni, mert túl sok lett volna... csupán azt akartam érzékeltetni, milyen praktikus dolog a kártya, a suliban is. (A kåravgift, azt hiszem, változó összegü, de lehet, hogy nem - a lényeg az, hogy nem egy eget verö összeg, és sok elönye van)