2008. december 16., kedd

A nap híre

Ma délelőtti telefonbeszélgetésünk részlete (Malmö - Strängnäs):

"- ...és szerinted az lehet, hogy reggel volt valami kisebb földrengés Malmöben? Úgy éreztem, hogy mozog minden alattam meg körülöttem, pedig akkor már is nem aludtam.
- Hmm, szerintem tutira aludtál még :-) Várjál, megnézem a neten. ...hoppá, de mégis! A Richter-skála szerinti 4,7-es erősségű földrengés* volt Skåne-ban, a rengés epicentruma Malmötől olyan 30 km-re volt. Állítólag 100 éve nem volt ekkora földrengés Svédországban." (Nem jellemző arrafelé - sem.)

Szóval erről lemaradtam. Kicsit sajnálom, hasonlóan ahhoz a sráchoz, aki az egyik fórumon panaszkodott, hogy reggel 6:20-kor éppen munkába ment, a fülében üvöltött a zene és ő bizony nem vette észre a földrengést. "Most pedig leülök, és várok az utórezgésre", írta ő ;) Bár voltak kevésbé szerencsések, akik a földrengést érezve sikítozva ébredtek és/vagy pánikba estek, na ezek nem hiányoznak.

Miközben a fentiek történtek, én mit sem sejtve ültem a stockholmi főpályaudvaron a (még álló) vonaton és a mai Metro újságot olvastam. Három aranyos momentumra kifejezetten jól emlékszem:
  1. A fenyővásárlásról szóló cikkből kiderült, hogy egyes árusok a vevőre nézve szabják meg az áraikat, pl. ha az illető láthatóan jómódban él, akkor drágábban kapja meg a karácsonyfának valót. Az újság tippje: "öltözz át és vegyél fenyőt akciós áron" :-)

  2. Egy felmérés szerint a karácsonyi bevásárlások időszakában a bejelentett autóeltűnések 1/3-ában csupán csak arról van szó, hogy az új plazák parkolóiban + vásárlási stressztől sújtva sokan elfelejtik, hová is parkoltak :-)

  3. "Ne tedd ki a sonkáidat közszemlére az autóban!" - mármint a karácsonyi sonkáról van szó (igen, a svédek/dánok karácsonykor is esznek sonkát). Legalábbis ezt tanácsolja fizetett hirdetésében a lopások megelőzésére szakosodott egyesület. De a becsomagolt ajándékokat sem érdemes a hátsó ülésen hagyni, ugyanis decemberben rengeteg az autófeltörés. Úgy tűnik, az autótolvajok is szeretik a meglepetéseket...

* 4,7-es erősségű földrengés: személyi sérülés / épületekben kár általában nem keletkezik, csak enyhén érzékelhető, ill. a tárgyak kicsit megmozdul(hat)nak

A nap svéd szava: jordskalv (földrengés)

Nincsenek megjegyzések: