2010. szeptember 6., hétfő

Iskolakezdés, ismét

Bevallom, hogy naponta legalább háromszor fordul meg a fejemben, hogy blogolni kellene, de vagy az alkalom hiányzik, vagy az idő, vagy a laptopom, úgyhogy az eddigi ígéreteimet nem biztos, hogy betartom, mert időközben elavulhattak a témák...de az itteni biciklis életről mindenképpen vannak kommentjeim - so please stay tuned ;)

No és ne felejtsük el, hogy időközben - egészen pontosan a múlt csütörtökön - újra beindult a főiskola is, vagyis a Block 2-nak nevezett második félévünk. Jó ismét suliba járni, a többiekkel találkozni. Van, aki kimaradt (azt hiszem, egy srác ilyen) és vannak új "utasok" is, pl. egy makedón lány (ő babaprojekt miatt hagyott ki egy félévet), aki lelkesen mesélte, hogy végre se makedónok, se bosnyákok, se szerbek nincsenek az osztályban, mint a Block 1-ben, amikor ő járt. Muszáj volt felvilágosítanom, hogy a mi Adink bizony bosnyák :-), így végighallgathattam egy pörgős makedón-bosnyák párbeszédet...de becsületükre legyen mondva, hogy pár perc után megegyeztek, hogy csakazértis svédül fognak egymással beszélni (de azért majd hiszem, ha látom). Aztán itt van a chilei Pablo is, ő családi okok miatt ismétli meg a Block 2-t, annyi könnyítéssel, hogy csak 3 vizsgát kell megcsinálnia, plusz a projektet.

No igen, a projekt az aktuális mumus :-) Ez tulajdonképpen egy jó bő lére eresztett - azaz részletes, 30-40-50 oldalas - fogalmazás, amit csoportosan kell összehoznunk: egy csoport = négy ember. A téma: szabadon választott. A projekt végeredményét, a dolgozatot a félév végén meg is kell védenünk, az opponensek egyben egy másik csoport tagjai is. A múlt félév végén részt kellett vennünk legalább három ilyen védésen, hogy tudjuk, mi vár ránk ebben a félévben. Az akkori témák elég változatosak voltak, pl.:
  • A burgonya
  • Kávékultúra
  • A homoszexuális család
  • Szélerőművek az Öresund-régióban
  • A hulladékok újrahasznosítása Svédországban
  • A heavy metal szövegek filozófiája
  • Gyermekkori kultúra és az iskolarendszer négy különboző európai országban
Ami azt illeti, nekem már van is egy ötletem a témát illetően (de kis türelem: majd ha már tényleg leadtuk, írok majd róla, addig titok), sőt már mintha az is alakulna, hogy kikkel fogunk egy csoportban dolgozni. Szóval reményeim szerint egy brazil-iráni-fehérorosz-magyar összetételű csoport egyik oszlopos tagja leszek...ami már csak azért is jó lenne, mert az egymástól eltérő kultúrák ugyanannak a témának a négy különböző oldalát tudják megmutatni. Izgalmas, izgalmas :-)))

Visszatérve a nyelvekhez, a brazil lánnyal mostanában nem váltok sok szót, ő ugyanis módfelett örül Evandro-nak, aki honfitársa, tehát portugálul nyomják a szünetekben (figyelem: nem spanyolul! Brazília = portugál nyelv). És a találós kérdés, amire nem tudtam a választ (...ejnye-bejnye): Mi Brazília fővárosa? Nosss?...és nem, nem Rio de Janeiro, de nem is Sao Paolo. Vagy ezt rajtam kívül mindenki kapásból tudja? ;P

De az én nagy szerencsémre továbbra sincs magyar osztálytársunk rajtam kívül, így szerencsére rá vagyok szorítva a svéd kommunikációra az iskolában (is).

Végül egy kis önfényezés: ma többen - mindannyian echte svédek! - is megdicsérték a svédemet. Igazán jólesett. Sőt, úgy néz ki, hogy az újságban (Metro) is benne leszek hamarosan, ma interjút adtunk néhányan, sőt, le is fotóztak és engedélyt is kértek, hogy a nevem és a képem szerepeljen. Mindenkinek jár öt perc hírnév, nemigaz? :-)) A részletekkel majd jelentkezem, amint aktuális lesz a cikk, remélhetően egy héten belül.

A fotón a Malmö Högskola Gäddan nevű épületének a bejárata (ejtsd: jeddan, jelentése: csuka), mi is ide járunk. Ezen kívül még legalább 6-7 másik főiskolai épület van, szétszórva a tengerpart vagy a csatorna partján.

A nap svéd szava: språk (ejtsd: szprók, jelentése: nyelv)

Nincsenek megjegyzések: