2010. szeptember 13., hétfő

Equalizer

A múlt héten az egyik nap Egyenjogúsági Nap volt a főiskolán - Equalizer címmel -, amin én is részt vettem. Volt egy jó kis vita a témában (két humorista srác vezette, így vicces is volt) és egy diszkrimináció-ellenes workshop, ahol ajándékba megkaptam az aznap megjelent "Bryt en norm!" (kb.: "Szakíts egy normával") című könyvecskét is. Nagyon érdekes volt ez is, pár példával és gyakorlattal, no meg egy rakás jótanáccsal. Például nem is tudtam, hogy a diszkriminációellenes törvény értelmében minden, a személyünket ért hátrányos megkülönböztetést közvetlenül a diszkriminációs ombudsman-nak (DO) kell jelenteni, aki minden esetet kivizsgál és felszólítja az iskolát (munkahelyet, stb.), hogy szüntesse meg a jogsértő helyzetet. Nem mintha jelenleg érintene a dolog, de jó tudni.

De az egészben a legjobb az esti könyvbemutató buli volt a Babel-ban, ahol pezsgővel fogadtak bennünket (is), majd finom, házi sütésű kenyeret, olivabogyó- és articsóka-salátát kaptunk. E.-t is magammal vittem, aki pillanatok alatt rátalált egy szingapúri srácra, aki anno (talán 3 éve) érkezett Malmöbe tanulni és együtt laktak egy ifjúsági szálláson. Mithun most a diákszakszervezetnek dolgozik, mint főállású képviselő (komoly, öltönyös pasiról van szó), emiatt meg is szakította a tanulmányait. Mivel egy ideje benne van a "mélyvízben", remekül beszél svédül.

Mi is volt még? Behrang Miri rappelt és improvizált (ő eredetileg iráni, de persze szintén kifogástalanul beszél svédül), majd CD-ket osztogatott. Ő is sok helyen szerepel, pl. a már említett egyenjogúsági vitán is részt vett. A koncert után pedig zene és tánc volt...

A nap svéd szava: jämställdhet (egyenjogúság)

1 megjegyzés:

Hiver írta...

Előre is elnézést, mert eredetileg nem blogolvasási szendék vezetett ide, hanem segítséget szeretnék kérni - ezzel kapcsolatban írtam is egy levelet neked. De nagyon tetszik a blogod, örülök, hogy rátaláltam, rendszeres olvasó leszek itt azt hiszem :o)
Hogy a témához szóljak: nekem az egyik legszimpatikusabb a svédekben az, ahogy ezt az esélyegyenlőségesdit csinálják. Hogy a kisebbségek felé mennyire jól működik a dolog, azt gondolom nem kell bemutatni. Engem az lepett meg anno Malmőben, hogy ez visszafelé is működik! Egy étteremben ácsorogtam a mosdóra várva, mert a női foglalt volt. Egy svéd lány csodálkozva tessékelt be a mozgáskorlátozott wc-be, hogy azt is nyugodtan lehet használni :o) Ez magyarként soha nem jutott volna eszembe, nálunk tabu a spáci mosdó, legtöbb helyen a kulcsot is külön kell elkérni hozzá... A svédek nem kezelik külön "állatfajként" a spec. igényekkel élőket, hanem tényleg egyenlően. Ja, és lisztérzékenyként se úgy néztek rám, mint egy ufóra, hanem mindenhol kapásból hozták a gluténmentes kenyeret, néhol kétfélét is. És az étlapról is könnyebb volt választani, nem 3 kaja volt, amit ehettem, hanem 3, amit nem :o)))