A GM január óta igyekezett új tulajdonost találni a Saab számára, miközben maga is átesett egy csődeljáráson, és az is kérdésessé vált, hogy legnagyobb európai leányvállalatát, az Opelt megtarthatja-e egyáltalán. A Saab több befektető érdeklődését is felkeltette, de a Koenigsegg sportkocsigyár által vezetett konzorcium, amely a legesélyesebb vásárlójelöltnek tűnt, november végén visszalépett, így a GM potenciális vevő nélkül maradt. A hetek alatt meghirdetett újabb tenderen egy másik kis sportkocsigyár, a holland Spyker – illetve a mögötte álló orosz bank – bukkant fel, mint a Saab lehetséges megmentője, de a napokban ez a lehetőség is a kútba esett.
Az évek óta masszív veszteséggel működő svéd gyár életben tartásához euró-milliárdokra lett volna szükség, a nemrégiben az amerikai állam által megmentett General Motorsnak pedig nem áll rendelkezésére elegendő forrás.
A márkanév valószínűleg örökre eltűnik, de a GM az utolsó pillanatban még eladta a régi 9-5-ös és a modellfrissítés előtti 9-3-as gyártósorait a kínai Beijing Automotive-nak, így elképzelhető, hogy ezek a típusok más néven ugyan, de még hosszú évekig készülhetnek Kínában.
A Saab Automobile AB. 1947-ben alakult a Saab repülőgépgyár leányvállalataként (a betűszó jelentése: Svenska Aeroplan Aktiebolaget). A cég eleinte kisautók gyártásával foglalkozott, de a 80-as évek végére elsősorban jól felszerelt, és viszonylag drága középkategóriás típusokat kínált. 1989-ben vásárolta meg az autógyárat a Scania csoporttól a General Motors, de az amerikai óriásvállalat az eltelt húsz év során sem bővítette a Saab kínálatát, amely így csupán kétféle modellből állt. Nagyrészt ennek köszönhető, hogy a svéd autógyártó soha nem tudott stabilan nyereségessé válni.
Szomorú látni, hogyan múlik el a világ dicsősége. Eközben a mi autónk (ami június óta egy "mezei" Saab 9-3-as) behavazva áll a ház előtt és nem is sejti, hogy valahol, nem is olyan messze ilyenek történnek. Eszembe jut az egyik svédországi ismerősünk mondása - aki maga is nagy Saab-rajongó -, hogy "ne felejtsétek el, hogy minden kalácsban van mazsola, és ez a mazsola a Saab..."
A cég weboldala ma még büszkén hirdeti: Egy név. Két cég.
A nap svéd szava: aktiebolag (részvénytársaság)
5 megjegyzés:
Béke poraira! Hiányozni fognak! :( Mondom ezt úgy, hogy még sosem volt Saab-om, de mindig akartam egyet.
Sosem gondoltam volna. Az uram mondta, hogy megbízható, biztonságos autó, itt is sok van belőle, igazi családi autóként ismerik.
Borzasztó, amikor ilyen nagy nevek "elmúlnak"...
nagyon jó kis post lett, eladhatnád egy újságnak is :))
Öööö, hát bevallom, hogy nem teljesen "az én gyermekem" a post, a tényeket illetően átvettem innen-onnan, komplett részeket is. A vélemény része persze saját...
Már otthon is a Saab volt a kedvencem, ezért nem volt kérdés hogy mit vegyünk, amikor rászántuk magunkat a második autóra. Egy 9 éves Saab 95 -ös boldog tulajdonosai lettünk. Nagyon szeretjük. Szoktam a céges autók közül Volvot is vezetni, de valahogy nem jön be. Valamiért a Saab-ban érzem csak magam otthon. Mnden kézre áll, kényelmes, csak ugy siklik, hangja sincs. Ezután még joban vigyázunk rá. Még pár év és muzeális érték lesz. Lehet, hogy veszek mellé egy Trabantot is buliból. Jól mutatnának egymás mellett ,a két letünt hiresség.
Megjegyzés küldése