2010. október 17., vasárnap

Madárlátta, mind megette :-)

Meggyónom, hogy egyszerűen nem tudtam ellenállni...tegnap este az ICA Maxi-ban muszáj volt lefényképeznem ezt a miniatűr csodát - íme, ő az (a tetőn a felirat: Välkommen, azaz kb.: üdvözlünk/isten hozott). Nos, vakmerő tettemnek meg is lett a büntetése: az éppen arrajáró eladófiú zord arccal tudatta velem, miszerint tilos az üzletben fotózni, idézem: "az eladók integritásának védelme érdekében". Öööö, akkor ez azt jelenti, hogy az eladókat tilos lefényképeznem? - érdeklődtem ártatlanul. Nem, ez általában vonatkozik az egész üzletre. (Na akkor most fejtse meg az előző mondatot, aki tudja.)

De félre a huzavonát, vegyük szemügyre magát az építményt...amiről a fentiek miatt sajnos csak egy fotót sikerült lőnöm. Nem, nem babaház és nem szobadísz - bár az utóbbinak is beillik igényes megmunkálásával.

Szabad a gazda? Ez kérem egy exkluzív, svéd stílusú madáretető :-) A tetőszerkezet túloldala zsanérral felnyitható, a magok beönthetőek - alul pedig az erre szolgáló lyukakon kizúdulnak, majd a ház "kerítése" megakasztja őket. Az ebéd tálalva, jó étvágyat!

Aki ilyet szeretne a kertjébe, az 129 korona leszurkolása után (kb. 3800 Ft) már viheti is...de kis nézelődés után további csinos - és formatervezett - modelleket is találtam a neten - pl. itt vagy itt. De az ötletesség az olcsóbb megoldásoknál is fellelhető. Ezzel a praktikus darabbal mi is megpróbálkozhatunk otthon. Az alatta található szöveg szerint "a szemét az, ami a fantázia elfogyása után megmarad" :-)

No igen, ebből is látszik, hogy közeledik a zord - vagy ki tudja, milyen - tél és az is, hogy errefelé nagy kultúrája van a madáretetésnek. Szinte nincs is olyan szupermarket, ahol ne lennének fellelhetőek azok a magokkal dúsított golyóbisok, amiket ki lehet rakni a kis szárnyas vendégeknek.

Egyébként a svédek nemcsak szeretik, de ismerik is a madarakat. Itt - hiába vagyunk csak picit északabbra - annyiféle madárfaj van, amit még életemben nem láttam, hogy időnként csak lesek. Nemhogy a svéd, de a magyar nevüket sem tudom. De a legutóbbi könyvleárazáson (ezt bokrea-nak hívják) beszereztem egy remek zseb-madárhatározót. Már csak magammal kellene hurcolásznom :-)

A nap svéd szava: fågelmatare (madáretető)

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hat ezen az uzleti policy-n meg sem lepodok...De mindegy, ok tudjak, vagy ok sem hogy mia jo nekik es mit szabad vagy mit nem :)

En nem reg a Plantagen-ben sikoltoztam es oooooztam a puccosabbnal puccossabb madaretetok lattan. Rajottem, hogy a regi gyerekkori madaretetos hobbit az uj balkonjainkon lehet folytatni, es arra is rajottem, hogy a madarkat az fogja erdekelni hogy mi van a hazban es nem az hogy a haz milyen szep es mi van rairva :) Ugyhogy ennek jegyeben nezelodok majd a megfelelo haziko utan telire. :)

Link: http://www.plantagen.se/pressrum/Bildbank/produkter/Fagelhus/

Emőke írta...

Hmmm, nálunk nem lesz etető, mert a) üvegezett a balkonunk b) még ha el is húznám az üveget, macska van a háznál (aki igencsak örülne a szájába repülő madárkáknak...)

Így én kiélem magamat a boltok kínálatának vizuális gusztálásával és fotós-bűnözéssel ;)

Patti írta...

Jaj, hát ez nagyon édes! :D
Nekünk van madáretetőnk a kertben de az csak egy mezei faváltozat. Viszont madarat még nem láttam enni belőle, szerintem nem is tudják hogy mire való... :) Az extrák már csak azért vannak hogy nekünk jól essen ránézni talán. :)

kisrumpf írta...

Hozzánk most Maska miatt nem jár madár, de ilyen ház formájú, festett etetőket egy svéd holmikat áruló cég 59 euróért mér. Ablakba szerelhető, karon ki-be hajtogatható. A telepen van egy ablak, amielőtt ilyen ékeskedik :-)

Mi jól idomított kelet-európaiakként babaruha fotózásához kértünk engedélyt egy új-zélandi boltban, a nő nem értette, miért kellene engedély?!