2014. január 3., péntek

Év végi emlékek

Boldog 2014-et minden kedves olvasómnak! Köszönöm a kitartást (akkor is, amikor megfogyatkoznak a bejegyzések). Persze nem a téma hiányzott, hanem az idő és energia. De hamarosan minden visszatér a rendes kerékvágásba (reményeim szerint, és itt leginkább a költözködésre és folyományaira gondolok) és akkor én is visszatérek a rendszeres íráshoz.

És bizony, ez már a hatodik decemberünk / karácsonyunk volt svéd földön. Bár nem vagyunk nagy karácsonyozók, azért tudok erről-arról írni az ünnep kapcsán…

December közepén megvoltak mindenhol a szokásos céges karácsonyi ünnepségek. A mi cégünk – a gyakran hangsúlyozott takarékoskodás jegyében - idén először nem adott ajándékot a dolgozóinak (szerintem senki sem bánta igazán), viszont egy belvárosi szállodában volt a félnapos évzáró beszéd / különféle beszámolók, igényes reggelivel + ebéddel megspékelve. Ezután az irodai konyhánkba vonultunk vissza (amúgy szintén kellemes, a kávézórészen pl. három nagy kanapé is van), ahol kezdetét vette a mulatság, ez leginkább különféle vicces vetélkedőket jelentett (zene- és filmidézet felismerése, karácsonyi dalok reprodukálási kísérlete furulyán vagy ukulelén, stb...), eközben én olyan sokat röhögtem, hogy néha már fájt. Tényleg nagyon mulatságos volt az egész, némelyik kollégámról nem is gondoltam volna, hogy ilyen jó humorérzéke van :-) Ja, és volt svédasztalos kaja is, az egyik szupermarketből rendelték meg (csak hideg fogások: halak, rák, krumplisaláta, ilyesmik) és maga a nagyfőnök hozta el, amikor itt volt az idő.

És még csak ezután jött a karácsonyi ajándéklottó, ez egy elég elterjedt játék ilyentájt. Lényege, hogy mindenkinek vinnie kellett egy becsomagolt ajándékot, 30 kr értékben. Ezeket az asztal közepén egymásra halmoztuk, majd egy-egy dobókockával dobtunk (tehát körbementek a kockák, egyszerre egy ember csak egy kockával dobott). Aki 6-ost dobott, az választhatott egy szimpatikus ajándékot a halomból, de nem bonthatta még ki. Amikor elfogytak az ajándékok, ki kellett bontani az ajándékokat, majd tovább folytatódott a kockadobálás (időre, ami 5 perc volt): a 6-os dobásával le lehetett nyúlni egy csomagot valakitől, viszont 1-es dobása esetén az illetőnek a jobboldali szomszédjától kellett "rabolni". Egyes vonzó ajándékok jópárszor is gazdát cseréltek, néha oda-vissza két ember között :-) Én végül sikeresen elveszítettem az összes ajándékot, de a kolléganőm megszánt és kaptam egy kis fokhagymareszelő lapocskát (nagyon kedves gesztus, de lehet élni enélkül a kütyü nélkül).

E. cégénél viszont most is készültek karácsonyi ajándékkal, náluk általában valami formatervezett, márkás cucc landol a dolgozóknál (pl. multifunkciós Stelton termosz), most sem volt ez másképpen, egy neves svéd séf kését kapták meg, plusz egy kis helyre katalógust (gåvokort; érdemes belekukkantani, már csak az esztétikai élmény miatt is, legalábbis nekem tetszett...), amiből mindenki maga választhatja ki, mi szimpatikus neki (főleg dizájnos konyhai eszközök vannak benne, de pl. cuki baglyos pléd, férfi köntös és kisbőrönd is). Az utolsó oldal egy visszaküldhető válaszlap, amin be kell jelölni a kívánt terméket (plusz egyet a biztonság kedvéért, ha az első választás kifogyott volna). Két héten belül küldik a választott dolgot.

Akit pedig netán furdalna a kíváncsiság, hogy a svédek miféle mézeskalács-házakat építenek ilyentájt, annak ajánlom a Sydsvenskan válogatását a hozzájuk beküldött fotókból. Az én kedvencem talán a stadionos verzió, hiszen a foci mindkét országban baromi fontos, ezt ugye nem is kell ragoznom (bár a magyar oldalon egyelőre nem bukkantak fel Zlatan-kvalitású játékosok – de ami késik, nem múlik!). A felirat – MFF – természetesen a malmöi csapatot jelöli, az itteni fociszurkolók szemefényét.

Aztán jött a mellandagsrea, ami tulajdonképpen az ünnepek közti kiárusítás (szó szerint: napok közötti leárazás), és még mindig tart. Ez van, ahol már december 25-én elkezdődik – olvastam, hogy van, aki még az ajándékok vásárlását is ekkorra halasztja! Én csakis azért vártam a mostani mellandagsrea-t (ami most is tart, hiszen az ünnepeknek közel sincs vége: január 6-a – vagyis Vízkereszt - is munkaszüneti nap), mert feltett szándékom volt, hogy beszerzek pár ablakba akasztható / állítható karácsonyi csillagot ill. LED-es fényfüzért, ez a tervem sikerült is: féláron adták a dolgokat. Szerintem ezek egyébként simán használhatóak az év egyéb hónapjaiban is, ha nem ragaszkodunk szigorúan a papírformához – maximum nem feltétlenül az ablakban kell őket lelógatni.

A szilveszterről csak annyit, hogy még csak pezsgőt sem vettünk, de ezt is pótoljuk hamarosan. Nyolc napon belül azt hiszem, belefér, nem?

A nap svéd szava: julklappslek (karácsonyi ajándékos játék, az említett dobókockás)

7 megjegyzés:

kisrumpf írta...

Azok a 'házak'...!

Emőke írta...

Gondoltam, hogy neked tetszeni fognak :-))) Valamiért az Eiffel-torony nagyon kedvelt motívum...

Emőke írta...

Ja, és nem tudom, észrevetted-e, de az egyik mézeskalácsházban még elektromos világítás is van! (Helene och Susanne Hansson műve)

VicaRaw írta...

8 napon belül.. nem túl? :))) A szerencsesütik várnak benneteket ;) Puszi!!

Márta írta...

BUÉK, igy már 12-én. Most tévedtem a blogodra, nagyon érdekes dolgokat raláltam. Mára a hò is megérkezett, talán a világosság felé tartunk. :)

Névtelen írta...

Hello, boldog uj evet. Lehetne par kerdesem a sved kikoltozesben ? En Malmo mellett lakom es ezernyi kerdesem van. :) Valahogyan fel tudnank venni a kapcsolatot ? Elore is koszi. Attila

Emőke írta...

Szia,

Ha már Malmö mellett laksz, akkor a kiköltözés valahogy mégis megvalósult, nem? :-)

A viccet félretéve, nekünk is így indult anno, ezernyi kérdéssel... aztán nekiestünk az internetnek (és akkor még nem is volt fent ennyi minden, mint ma!), elmentünk a hivatalokba, osztottunk-szoroztunk és egy csomószor bizony a saját kárunkon tanultunk - ezt nem lehet sehogyan megspórolni. Az információkeresés (pl. Google) is egyfajta művészet, megéri beletanulni.

A blogomban az informatív, tanácsadó jellegű részeket mind elolvastad már? (Pl. lakhatás, munkavállalás, nyelvtudás...) Érdemes ott kezdeni, ha még nem. Sokak szerint rengeteg hasznos infó van a blogban (szerintem is), érdemes élni velük.

Két-három kérdésre megkísérelhetek itt válaszolni (hátha másnak is tanulságos), de ezernyire aligha, ne haragudj, egyáltalán nem fér bele az időmbe ill. gondolom, szabadidődben te is inkább a saját életedet éled, ahelyett hogy egy kedves idegennek egyengeted az sorsát, sorry.

Lycka till!