2012. június 17., vasárnap

A narancsszínű város (1. rész)

Az elmúlt néhány napban Amszterdamban jártunk. Anno - több, mint 6 éve - télen voltunk arrafelé és kíváncsiak voltunk a város nyári arcára is. A Norwegian légitársasággal repültünk és maximálisan elégedettek voltunk velük. Még internetezni is lehet utazómagasságon, teljesen ingyen, Európában egyedülálló módon. (Ez itt a reklám helye.)

És igen, a város nagyon narancssárga (foci EB van ugyebár): az utcák narancs zászlósorokkal vannak fellobogózva plusz minden kirakatban van valami narancs díszítőelem, de lehetőleg jó sok. A plakátok, hirdetések minimum narancs alapon virítanak, más opció szinte nincs is. A délután meccsre igyekvőkön van legalább egy narancssárga ruhadarab (vagy paróka)... Ugyanis a holland nemzeti szín a narancssárga, ami a királyi családtól ered. (A holland zászló piros-fehér-kék.) Meg kell hogy mondjam, Malmöben közel sem észleltem ezt a készültséget.

Apropó, kirakatok! A kedvencünk a szállásunkkal szemben lévő optikus üzlete volt, ahol a kirakatban egy Harley Davidson motor pompázott, rajta (általában) egy csodaszép cirmos macskával. Illetve ketten voltak, időnként a másik is megjelent a kirakatban. De más üzlet kirakatában is láttunk cicákat. Az egyik pékség-kávézóban pedig egyenesen a vendégek között mászkált egy macs. Vagy felugrott valamelyik párnázott padra aludni és kegyesen fogadta a simogatásokat (tőlünk is).

Különben tömegközlekedést nem vettünk igénybe, így általában lejártuk a lábunkat. Kipróbáltuk viszont a sétahajózást a csatornákon (amit gracht-nak hívnak hollandul). Itt kaptunk egy tippet, hogy a pályaudvar mögül induló kompok - amik Észak-Amszterdamba visznek - teljesen ingyenesek. Kicsit félelmetes a sok biciklivel és robogóval együtt beözönleni a komp belsejébe, de túlélhető a dolog :-) Ugyan az út csak 5-6 perc, de mindenképpen megéri.

Még egy ingyenes tipp: a NEMO természettudományos múzeum hatalmas, modern épületének a teraszára felkapaszkodás. Innen remek a kilátás és kényelmes nyugágyakon pihenhetünk egyet a kimerítő gyaloglás után (hacsak nem busszal jöttünk). A közelben van a Filmművészeti Intézet (EYE) szintén nagyon modern (és vadiúj) épülete, ide is érdemes bekukkantani.

De számunkra a csúcs meglepetés az volt, amikor felfedeztük, hogy Amszterdam tele van nagy, zöld papagájokkal, amik rikoltozva repkednek városszerte, főleg a parkokban. Az első példánynál még azt hittük, egy szegény papagáj elveszett, de nem erről van szó: a Wikipedia szerint országszerte több, mint 10.000(!) papagáj él szabadon. Ezek elvadult papagájok, amik alkalmazkodtak a városi élethez, még a zord holland télhez is. Persze szívesen fogadják a lakosság segítségét, ami az élelemszerzést illeti, ld. ezt a videót is. A szakértők szerint nem veszélyeztetik a helyi madárlakosságot, így mára már nagyjából abbahagyták az üldözésüket is.

Legközelebb az amszterdami közlekedésről és ezen belül főleg a biciklizésről / biciklisekről fogok írni :-)

A nap holland szava: Zweden (Svédország)

Névtelen írta...

Szia Emőke!
Amsterdamot én is szeretném egyszer keresztül-kasul megnézni. Nagyon felcsigázott az élménybeszámolód! Nagy cicabarát vagyok, jó olvasni,hogy nem kergetik el őket. :)
Egyébként a Norwegian-t én is imádom. Netezni nem szoktam, de az egész légkör kellemes.
Várom a folytatást,üdv
bloggolka

Emőke írta...

Megérkezett a folytatás :-) Plusz fotók is. Remélem, tetszik!

Én is szoktalak olvasni, csak túl ritkán írsz...pedig téma biztosan van, hmmm?