2011. szeptember 13., kedd

Pénzosztás

Az sem semmi, hogy a bankunk, mivel nyereséggel zárta az elmúlt évet, ezt a pénzt 100%-ban kiosztja az ügyfeleinek, összesen 160 millió koronát. Mi is kapunk belőle, persze nem egy hatalmas összeget, de mégis valamicskét. No nem minden bank ilyen, a Länsförsäkringarról van szó (ami biztosító és bank egyben), ahol minden(!) ügyfél egyben tulajdonos is.

Ha már a bankoknál tartunk, Svédországba nem nagyon törtek be a külföldi nagy bankok, bár van GE Money Bank és Citibank (állítólag, én még nem láttam egyiket sem). Viszont van SEB, Swedbank, Nordea, Handelsbanken, ICA Banken, Sparbanken, (a dán) Danske Banken és Skandiabanken. Ez utóbbi egy könnyen kezelhető felülettel rendelkező internetes bank, bankfiókok nélkül.

A nap svéd szava: sparbanken (takarékbank)

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves Emőke!
Nem ehhez a témához kapcsolódna egy kérdésem. E hó elején barátnőmmel voltunk pár napot kirándulni Malmöben. (Kicsit talán a blogodnak is köszönhetően :)) Lehet, h. írtad már korábban, de miért van, h. nagyon sok ház/lakás ablakaiba kitesznek egy kis lámpácskát...
Köszönöm! Atti

Emőke írta...

Szia Atti!

A lámpák a sötét őszi-téli időszakban teljesítenek nagy szolgálatot, némi fényt csempészve az emberek életébe :) Ugyanis itt már hosszabbak az éjszakák (mint pl. Mo.-n), de északabbra menve ez még hatványozottabban igaz, erről írtam is korábban.

Emőke írta...

Ja, és karácsonykor (azaz szinte egész decemberben)meg világító csillagok vannak az ablakokban, itt írtam róla: http://svedasztal.blogspot.com/2009/12/eszaki-fenyek.html

Unknown írta...

Szia, Kedves Emőke!

Svédországi bankszámla kötéssel kapcsolatban lenne pár kérdésem, mint (ha minden igaz) jövendőbeli svédországi cserediák.
Feltegyem itt a kérdésem, vagy esetleg e-mailben?

Előre is köszönöm szépen!

Üdvözlettel: Norbi

Emőke írta...

Szia Norbi,

Nyugodtan kérdezhetsz itt is...ha tudok, válaszolok rá.

Unknown írta...

Szia Emőke!

Azt hittem válaszoltam már, de valami homok kerülhetett a gépezetbe.
Na szóval, Svédországba mennék Erasmus ösztöndíjjal egy évre, és a további master képzésen is gondolkozom, hogy kint végezném.
Ehhez gondoltam, hogy mivel az itthoni diák bankszámlám lejár, lehetséges, hogy jobban járnék egy külföldivel.
Tehát a kérdésem az lenne, hogy melyik bankokat ajánlanád?
Valamint, hogy mik a feltételei annak, hogy én odakint bankszámlát köthessek?

Emőke írta...

Szia!

Szia!! (remélem, olvasod ezt, jelezz vissza...)

Alapból Svédországban mindenhez személyi szám (personnummer) kell, a bankszámla nyitásához is. Viszont személyi számot nem kaphat bárki, tudtommal min. 1 évi az országban kell tartózkodni ill. egyéb követelmények is lehetnek, erre most nem tudtam rájönni, mik.

Viszont ezt a biztató bejegyzést találtam a TheLocal.com egyik fórumában:
"Hello all - so I did a search on opening a bank account and that seems pretty straightforward for students (Nordea, personummer not essential but as long as you have picture ID you should be fine). "

Ha viszont lesz personnummered, inkább a Skandiabanken-t és az ICA Banken-t ajánlom, ezek kisebb, online bankok és rugalmasabbak + olcsóbbak a nagyoknál.

És a The Local-t melegen ajánlom:
http://www.thelocal.se
ill.
http://www.thelocal.se/discuss/ (fórumok)

Unknown írta...

Szia!
Köszönöm megkaptam a választ, jó gyors volt. :)
Nem zárom ki, hogy a továbbiakban is fordulnék hozzád kérdésekkel, ha nem probléma.
Most akkor mérlegelem, hogy tudnék-e Svéd "rendszámot" kapni.
Utána járok. :)