2013. január 15., kedd

Abszolút vonzó & sikeres

Biztos mindenki látott életében már legalább egy Absolut vodka-hirdetést. Vagy többet is. Könnyen megragad a memóriában: jellegzetes üveg, igényes grafikai kivitelezés, plusz általában valami tömör, találó és vicces szöveg. Az Absolut vodka svéd termék, amit éppen itt délen, Skåne-ban (még pontosabban Åhus-ban) gyárt a Vin & Sprit nevű - korábban állami tulajdonú - cég.

1979-ben készült el az első üvegnyi belőle és már a 80-as években világszerte híres lett, köszönhetően az újszerű reklámnak és nem utolsósorban a speciális flaskának, ami régi orvosságosüvegre emlékeztet és a szöveg közvetlenül az üvegre van nyomtatva. A következetes és folyamatos - formatervezésre és művészetre épülő - marketingnek köszönhetően az Absolut a világ harmadik legkeresettebb italmárkája, a Bacardi és a Smirnoff mögött. Az üveg mindig is a marketing középpontjában állt és többek között olyan művészek értelmezték újra, mint pl. Andy Warhol.

A legfontosabb piac az USA, ahol 2003-ban 73 millió liternyit adtak el belőle, ami az összes importált vodka 40%-a. 1986 óta különféle ízesítésű verziók (pl. Citron, Vanilia, Pears, Mango, Orient Apple...) is megjelentek a piacon és vannak speciális kiadások is (pl. New Orleans, Miami, Mexico...), ez utóbbi sorozatból a 2012-es Absolut Unique nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy 4 millió teljesen egyedi üveggel jelenjen meg (ahol mindegyik üveg számozott). Nem vagyok egy vodkafogyasztó - egyáltalán nem! -, de ezek az üvegek szerintem egyszerűen gyönyörűek. A fentiekkel sem az alkoholfogyasztást szándékozom növelni, inkább az esztétikai élményre koncentrálok. Ami tagadhatatlan.

Ui.: A svéd állam 2008-ban eladta a Vin & Sprit -et a francia Pernod Ricard alkoholgyártó cégóriásnak, amely szerencsére a továbbiakban is folytatja az Absolut-hoz illő terméktervezést és marketinget, ezért 2012-ben díjat is kaptak a Svéd Kereskedelmi Kamarától.

A nap svéd szava: marknadsföring (marketing)

Nincsenek megjegyzések: