2011. április 12., kedd

Gyógyulófélben...

Egy kis háttérinfó: jelenleg leginkább a malmöi kórházban lakom, a csodaszínes épület szomszédságában (már március 2-a óta). De nem kell nagyon sajnálni, mert kb. egy hete már remekül vagyok, a továbbiakban - remélhetőleg max. 2-3 hét - "csak" a gyógyszeremet állítják be és megfigyelés alatt tartanak. Nappali + éjszakai kimenőt is kapok, pl. ma is itthon alszom.

Plusz új diagnózist állított fel az orvosom. Coming out következik: bipoláris vagyok (korábbi nevén mániás depressziós). A feneketlen kút mélységű depressziós epizódjaim - 2009 óta négy ilyen is volt, a legutóbbi pl. 6 hónapig tartott - a pokollal egyenlőek.

Itt is elnézést és egy pici megértést kérek azoktól, akiknek nem válaszoltam korábbi mailekre, kommentekre. Persze a kimaradt blogbejegyzések is ennek "köszönhetőek". Nagyjából felkelni, fogat mosni, zuhanyozni sem volt lelkierőm - és esküszöm, hogy nem lustaságból.

Viszont most "pörgök", ami persze szintén nem a legszerencsésebb, az orvosom szerint sem. De bevallom, hallatlanul szórakoztató (nekem) - mintha újszülöttként csodálkoznék rá a világ szépségére. És a változás egyik napról a másikra, szinte villámcsapásszerűen köszöntött rám. Az egyik reggel felkeltem és azt vettem észre, hogy elvonultak a viharfelhők a fejem felől...az volt az első boldog napom fél éve! Sajnos emiatt nem volt se karácsonyunk, se szülinapozás (január), se névnapozás (március), se semmi.

Aszongya hogy "...az egészséges átlagemberek által időnként tapasztalható feldobott jókedvvel, és levert hangulattal szemben egy bipoláris zavarban szenvedő beteg rendkívül szélsőséges hangulatingadozásokon megy keresztül, melyek akár hónapokig is eltarthatnak.

A legtöbb páciens már tizenéves kora vége felé mutatja a betegség egyes tüneteit. Ezeket a panaszokat gyakran pubertáskori zavaroknak tudják be. Nem ritka, hogy a helyes diagnózis felállítására akár 8 évet is várni kell, ami általában a 25–40 éves kor között történik meg.

A bipoláris zavar a teljes népesség kb. 1%-át érinti, így egyes becslések szerint Magyarországon 100 ezren, az USA-ban mintegy 3 millióan szenvednek e betegségben.

A betegek megfelelőn beállított gyógyszeres kezelés mellett teljes értékű életet élhetnek"

De elég is a személyi kaktuszból :-) Csak gondoltam, megér pár szót a dolog.

Néhány bipoláris híresség: H. C. Andersen, Beethoven, Churchill, Van Gogh, Hemingway, Sting, Robbie Williams, Britney Spears...

Más: Ma végre megvettem a repjegyemet és nyár elején irány Budapest! Utoljára tavaly októberben voltam ill. voltunk. Lesz mit bepótolni. És a hugicám kisfiát is szuperjó lesz látni (aki már bármikor kibújhat a napvilágra).

A nap svéd szava: permission (eltávozás)

5 megjegyzés:

Rita írta...

Kedves Emöke!
Csodalom a batorsagod, hogy ezt igy ki merted mondani mindenkinek! Sok ember erezheti magat rosszul, vagy "deppad", ahogy a sved mondana, de nem mondja ki.Jo nem is kell, csak nekem emiatt is ijesztö egy kicsit pl a Facebook: mindenki a legjobb arcat mutatja, mintha mindig minden olyan jol menne. Ezeket a sorokat leirni biztos rendkivul nehez volt. Erös vagy, gratulalok!:)

edinawrites írta...

Buszke vagyok rad. Foleg a coming out miatt, es amiatt is, hogy ki akarsz es remelem tudsz maszni a katyvaszbol.
Nem hiszem hogy elnezest kell kerjel a csond miatt. Lehet hogy most fontosabb is, hogy magadra figyelj es arra, hogy a nagy hullamvolgyeket hogyan szeliditsd meg egy szepen hullamzo tengerre.
Kitartas, es hajra, es heja Emôke!

Hiver (alias Réka) írta...

Szia Emőke!
Örülök, hogy már jobban vagy, aggódtam én is, hogy nagyon eltűntél. Hogy megvan a diagnózis, az tök jó. Ha tudják, mit kell kezelni, akkor már sima ügy lesz, meglátod, most már nagyon jó gyógyszerek vannak (meg valahogy a svéd egészségügyben jobban meg is bíznék, így látatlanban is, mint a magyar "húsdarálóban").
Csak egy gondolat: nincs összefüggés a bipol előretörése és a sötét északi telek között?

kisrumpf írta...

Emőke - elismerésem, de úgyis tudod.

Hiverhez csatlakoznék, tényleg, nem ez lehet (ez is) mögötte?

A legjobbkor bukkantál "fel": tavaszodik, minden illatos és fényesen új. Te is :-)

Manka írta...

Ez a hátránya annak, ha az ember visszafelé olvas... Hm - én nem is tudtam, hogy ez gyógyítható, de milyen jó hír! Sok erőt és kitartást kívánok neked.